Wednesday, September 3, 2008

Ramadhan..same event,different outcome


salam Ramadhan pada semua muslimin dan muslimat..

tajuk di atas boleh diterjemahkan atau lebih dikenali dengan istilah 'ramadhan yang sama,natijah yang berbeza' .itulah juga tema Ihya'Ramadhan Uia kuantan kali ini...
kenapa natijah berbeza?hanya diri kita yang tahu sejauh mana natijah yang kita dapat sepanjang Ramadhan setiap tahun.Adakah Ramadhan yang kita lalui mampu menjadi titik tolak kepada diri kita untuk menjadi seorang yang lebih baik di bulan-bulan seterusnya?

Teringat mak menceritakan tentang ceramah Ramadhan di pejabatnya.Ustaz penceramah itu berkata, kenapa Allah ikat semua syaitan semasa di bulan Ramadhan ni selain untuk menyenangkan kita untuk mendekatkan diri kepadaNya?..

Ustaz tersebut meng'analogi'kan perkara tersebut seperti penjajah yang datang ke negara kita..Walaupun penjajah hanya datang sekejap atau beberapa tahun, kenapa sisa-sisa atau baki idealism dan pemikiran penjajah masih ada di kalangan rakyat sesuatu negara seperti pemakaian, pergaulan dan lain-lain.Begitulah juga dengan Ramadhan.Allah mengikat syatian di bulan Ramadhan ini untuk melihat sejauh mana hasil pen'jajahan' syaitan ke atas diri kita berhasil..

Adik selalu bertanya,kenapa ada jugak orang buat jahat sedangkan syaitan di ikat?..inilah jawapannya..hasil penjajahan syaitan dalam jiwa serta hati kita membuatkan seseorang sudah terbiasa membuat perkara larangan dan kemungkaran..sebati dalam diri tersebut..Na'uzbillah..


YaAllah, jadikanlah Ramadhan kali ini Ramadhan yang lebih baik dari Ramadhan yang lalu..Berikan aku natijah Ramadhan yang berlipat ganda YaAllah.Agar aku dapat mengharungi hari-hari serta bulan-bulan mendatang dengan tabah dan tenang..

Amin Ya rabbal Alamin..

0 comments: