Tuesday, August 11, 2009

belajar dari kungfu panda

Dalam karton Kungfu Panda Special, menceritakan tentang "secrets of the furious five" iaitu Mantis si belalang, Viper si ular, Crane si bangau,Tigress si harimau,dan monkey si beruk nakal.
Apa yg menarik dlm karton ni, menceritakan rahsia bagaimana kelima-lima furious five ini boleh menjadi 'wira'..

Mantis si belalang...
Master Mantis seekor belalang yang sangat tangkas dan pantas.Dia selalu menolong serangga-serangga yang lain dalam kesusahan dengan ketangkasan dan kepantasannya. Dia dianggap sebagai 'hero' diantara serangga. Tetapi, dia mempunyai satu kelemahan yang boleh mendatangkan masalah iaitu 'tidak sabar'..
Dikisahkan, si biri-biri mengharapkan bantuan Mantis untuk melawan sekumpulan penjahat buaya.Disebabkan ketidak sabarannya, dia terus bergerak menuju ke tempat buaya sebelum sempat binatang tersebut habis memberitahu info-info tentang buaya tersebut.Dan akibatnya, Mantis berjaya diperangkap oleh buaya dan dipenjarakan.
waiting and waiting...akhirnya Mantis menyedari bahawa kesabaran sangat penting dalam menangani sesuatu masalah selain 'brilliant plan' dan ketangkasan.dan dengan sifat ini, dia berjaya menerobos dr penjara dan melawan buaya-buaya tersebut..
"The mind-blowing power of patience"
Viper si ular
Viper merupakan anak kepada hero ular yang cekap melawan musuh dengan teknik patukan beracunnya..Kelahiran Viper yang diharapkan menjadi pewaris ketangkasan ayahnya mengundang kekecewaan ayahnya kerana dia tidak mempunyai 'fang' atau taring ular yang mengeluarkan racun berbisa.Tetapi viper mempunyai kelebihan pandai menari menggunakan riben merahnya.
Pada malam 'moon festival' , gorila jahat datang menyerang dan ayahnya menggunakan 'poison fang technique' yang selama ini menjadi kekuatannya.Malangnya, gorila berjaya mengalahkannya dan 'fang' ayahnya patah dan bermakna, kekuatannya hilang.Maka, viper bertindak untuk menolong ayahnya dalam kesusahan dengan menggunakan kelebihan yang ada iaitu menggunakan riben merahnya.Dan akhirnya, Viper berjaya mengalahkan gorila tersebut.

Crane si bangau
Crane bekerja sebagai tukang sapu di sebuah akademi kungfu haiwan-haiwan yang menempatkan haiwan-haiwan yang mahir dalam kungfu.Dengan badannya yang kurus, semua haiwan meremehkan ketangkasannya.Setiap hari, dia berlatih dan berlatih untuk menjadi salah seekor pelajar akademi tersebut.Pada hari pemilihan pelajar, dia berjaya membuatkan kekurusannya tidak menjadi penghalang kekuatannya.Dengan keyakinan pada diri sendiri yang ada padanya membuatkan dia berjaya melalui halangan-halangan dan akhirnya berjaya bergelar pelajar akademi tersebut..

Tigress si harimau.
Disebbkan tigress seekor harimau dan mempunyai kuku yang tajam dan tidak dapat mengawal kebengisannya, semua binatang di 'Bau Gu Orphanage' takut untuk mendekatinya. Akhirya, Bau Gu meminta pertolongan Shifu Dragon Warrior untuk melatih Tigress.Shifu mengajar Tigress untuk mengawal dirinya yang garang menggunakan kelebihan yanga dia ada iaitu kuku yang tajam.Latihan demi latihan..dan akhirnya Tigress berjaya mengawal kelebihan yang ada untuk kebaikan semua.Semua haiwan di situ tidak takut lagi berkawan dengannya..

Monkey
Monkey seekor beruk yang sangat nakal dan tangkas.Dia suka mengusik haiwan disekitarnya denagan kulit-kulit pisang yang menyebabkan haiwan-haiwan di situ tidak menyukainya.Haiwan-haiwan tersebut membuat keputusan untuk membuatkan monkey keluar dari tempat mereka.Berbagai cara mereka lakukan tapi tidak berjaya.Akhirnya, sifu kura-kura berjaya mengalahkannya dan membuatkannya insaf dan menggunakan kemahiran yang ada untuk kebaikan, bukan keburukan dan sifat 'compassion'.

moral values:
1)Kesabaran dalam ketangkasan
2)don't judge the book by it's cover.kelemahan seseorang yang dianggap kelemahan sebenarnya sebenarnya kelebihan yang tidak dilihat.
3) practice make improvement..confidence pada diri sendiri.
4)Kawal diri dan kawal kelebihan yang ada untuk kebaikan semua..
dll....

0 comments: