Tuesday, January 12, 2010

Alfatihah

kira-kira jam 2.50 petang Jumaat 8hb januari 2010, saya mendapat mesej dr kak teh akma, sepupu saya bahawa suaminya, abag fauzi telah kembali ke Rahmatullah..Al-Fatihah

Arwah abg fauzi yang sudah seminggu koma di hospital selayang akibat kemalangan motosikal yang ditungganginya bertembung dengan motorsikal juga.mengikut yang diceritakan, arwah dalam perjalann pulang ke rumah dr masjid berdekatan selepas solat maghrib di masjid berkenaan.Kemalangan yang berlaku di hadapan rumahnya itu dipercayai akibat bertembung denagan motosikal yang "gelap" tanpa lampu motor..

Arwah dikebumikan di tanah perkuburan Jengka 20 kira-kira hampir jam 12.30 malam tersebut.Takziah dan sekalung doa buat kak teh dan keluarga atas kehilangan insan tersayang ini.semoga kak teh tabah menghadapi dugaan Allah ini.

teringat kata-kata dlm mesej irah dr mesir.."dalam masa setahun ni, 2 orang ahli keluarga terdekat kita meninggal.dua-dua suami dan masih muda"..

Ajal maut ditentukan oleh Allah.tak kira tua muda, miskin kaya, lelaki perempuan, semua akan berhadapan dengan kematian..

kira-kira 2 minggu yang lalu juga, ketika dalam perjalanan pulang dr jaulah di kelantan, sebuah kemalangan melibatkan 2 buah kereta di jalan Dungun telah menyebabkan 2 orang perempuan meninggal dunia.Saya juga menyaksikan saat kematian salah seorang dari perempuan tersebut ketika sahabat2 nursing dan medic sedang membantu menyelamatkan mangsa..Al Fatihah..

Betullah kata-kata "orang yang bijak adalah orang yang banyak mengingati mati"
Kematian di sekeliling kita adalah untuk mengingatkan orang yang hidup akan kepastian mati..
mengingatkan kita kematian yang pasti yang kita tidak tau bila waktunya..
mengingatkan kita adakah sudah mencukupi amalan yang akan kita bawa bertemu Ilahi nanti..
mengingatkan kita adakah dengan amalan kita, layakkah kita bersama para syuhada' dan Anbiya' do dalam syurga??

0 comments: