Tuesday, June 8, 2010

Dimana solat kita??


Adakah solat yang baru sahaja kita lakukan tadi betul-betul khusyuk ?? berapa rakaatkah dlm solat kita tadi yang kita khusyuk? Adakah seusai takbiratulihram, fikiran kita terus melayang mengingatkan hal-hal dunia?Solat hanya sempurna kesemua rukun kerana sudah menjadi kebiasaan mulut membacakan al-fatihah dalam solat dan anggota badan digerakkan menyempurnakan kesemua rukun sembahnyang..sembahyang yang sempurna pada rukunnya tapi tidak pada kekusyukan dan hatinya!!!

Sebaik salam, mulut dengan lembutnya mengucapkan ‘astaghfirullah’ untuk memohon ampun kerana kelalaian tadi tapi tidak di hati.Semua kerana sudah menjadi kebiasaan mengucapkannya seusai solat.

Dimana solat kita yang hanya 10 minit sahaja berbanding 24 jam yang kita ada sepanjang hari??Adakah masa ‘rasmi’ kita untuk bertemu dengan-Nya juga disia-siakan dengan khayalan duniawi??Tidak malukah kita menghadap Allah dengan tidak membawa hati yang khusyuk dan suci??

Sabda Rasulullah S.A.w: “Perkara pertama yang akan dihisabkeatas seorang hamba pada hari kiamat nanti adalah solat.Jika elok solatnya, maka eloklah seluruh amalannya,jika rosak solatnya,rosaklah seluruh amalannya” –HR Tabrani-

“Maka celakalah bagi orang-orang yang solat, iaitu orang yang lalai dari solatnya” (Al-Mauun:4-5)

Ya Allah, jadikan daku hambaMu yang bersyukur…

0 comments: