Tuesday, April 28, 2009

praktikal oh praktikal...

Minggu ni dah masuk minggu ke-3 saya menjalani practical atau industrial training..bermakna dah dua minggu saya menjalani kehidupan di bumi Putrajaya yang sebelum ni hanya dilawati sekadar makan angin sahaja..
Untuk selama 11 minggu saya akan menjalani practical ini di Department of Statistics, Malaysia atau nama lain Jabatan Perangkaan Malaysia di bawah Jabatan Perdana Menteri bertempat di Parcel C, Putrajaya..
Setiap pagi menaiki bas 100 seawal 7 pagi dari flat ‘hijau’ atau nama sebenarnya Flat Putra harmoni terus ke pejabat yang hanya mengambil masa 10 minit sahaja..
Pulang ke rumah jam 530 petang juga menaiki bas yang sama dan mengambil masa 40 minit untuk sampai ke rumah kerana bas tersebut pusing sekeliling Putrajaya menghantar penumpangnya..
Begitulah kehidupan saya selama 2 minggu yang lepas dan 9 minggu akan datang..
Semoga dunia ‘praktikal’ ini memberi seribu makna buat saya untuk mengenali kehidupan dunia yang sebenar dan menimba sejuta pengalaman buat bekalan untuk kehidupan alam ‘pekerjaan’ nanti..
Dunia ‘praktikal’ yang bukan sahaja ‘latihan’ terhadap ilmu yang saya pelajari dahulu, malah ‘latihan’ untuk menjalani kehidupan di dunia reality, melatih samada saya akan hanyut di arus dunia atau membawa arus dunia tersebut ke arah kebaikan dan kebenaran..

0 comments: