Tuesday, June 30, 2009

Kemuliaan remaja berakhlak


Di padang Mahsyar kelak, remaja berakhlak mulia akan mendapat kemuliaan di sisi Allah..mereka akan disambut dengan pujian dan sanjungan daripada para malaikat..Allah S.W.T menyambut mereka dengan ucapan “Selamat Datang wahai para remaja yang baik”..Betapa mulianya mereka, kedatangan mereka disambut oleh Allah S.W.T.. Kemudian Allah perintahkan malaikat supaya tempatkan mereka di sebelah kanan Mahsyar dan sediakan mereka bendera berwarna hijau. Dan Allah menyeru Nabi Yusuf a.s menerima bendera tersebut untuk mengetuai para remaja yang berakhlak tersebut..Maka mereka bersama-sama di bawah panji-panji Nabi Yusuf a.s kerana masa muda remaja yang dimanfaatkan ke jalan Allah..

Sungguh mulia remaja ini di sisi Allah..jom kita berebut-rebut untuk mendapat kemuliaan bersama-sama panji Nabi Yusuf a.s.

Remaja di awal usia remaja .. zaman untuk mencuba banyak perkara yang baru dlm hidup mereka..bagaikan mereka baru terlepas dari satu penjara kanak-kanak ke alam kebebasan seorang remaja. Di zaman ini, hidup remaja penuh dengan dugaan dan cabaran..keseronokan, rakan sebaya, media, pergaulan dan lain-lain..Di usia inilah saat yg paling penting untuk didikan akhlak yang sempurna agar mereka mengharungi dunia remaja dengan akal fikiran yang waras dan berteraskan akhlak Islamiyah.

Dengan fizikal kita yang masih kuat, dengan akal fikiran kita yg masih ‘fresh’..dengan semangat kita yang masih membara..dengan cita-cita kita yang menggunung…
Mari kita sumbangkan seluruh jiwa, raga dan segalanya demi Islam..Serlahkan keremajaan kita demi Islam..Tingkatkan ruh semangat juang kita demi Islam..

Adakah saya akan digolongkan bersama-sama di bawah panji-panji Nabi Yusuf a.s di padang Mahsyar kelak??

0 comments: