Monday, January 19, 2009

All about MATH..

"the mind is not a vessel to be filled but a fire to be ignited"(Plutarch)


Itulah kata2 yg membuatkan km yg berada dlm kelas 'Methodology of Teaching Mathematics in Secondary School' hr Isnin br2 ni sangat terkesan dan 'teruja'.Tambahan lagi dengan 'aksi' Dr.Jo yang sangat semangat sehingga km bertambah semangat untuk menjadi 'cikgu Math'..
Sem ni dah 3 subjects 'minor edu' km belajar dgn Dr.Jo..Pensyarah yang sangat bersemangat yg pernah saya jumpa yg sangat membuatkan pelajarnya 'yakin' dan 'bertenaga'..

Mathematics for all students...
Pengalaman sejak di bangku sekolah lagi sering terdengar keluhan "math ni susahla.."."aku memang takleh la belajar math" "apa fungsinya aku belajar math ni,memeningkan kepala je"..dan mcm2 lagi..Mcmna seorang 'cikgu math' nk buang pemikiran2 dan keluhan2 pelajar di atas?mcmna seorg cikgu math nk membuatkan semua pelajar rasa 'seronok' dan 'enjoy' belajar math..itulah kata2 Dr.Jo yg ingin membuatkan km bertambah semangat dengan subject ni..huh..sungguh mencabar menjd cikgu math ni..

" 'Do' , 'Teach' and 'Learn' Maths"..
Mathematics as a verb-something one 'does' (Doing the Math)
Mathematics as a Process
Mathematics for life
Mathematics as a part of cultural heritage
Ya..terdapat banyak konsep yg sebenarnya boleh membuatkan kita belajar Math dengan mudah dan berkesan..bukan sahaja belajar malah mengaplikasi dalam kehidupan..
InsyaAllah..semoga aku menjadi pendidik yg melahirkan pelajar yg 'maths literate' atau 'celik matematik' yg sangat berguna untuk agama tercinta..
"A good teacher makes you think even when you don't want to"

0 comments: