Wednesday, January 21, 2009

All about Math.. -part 2-

"semua perkara di dunia ada perkiraan matematik"
kata2 di atas yg saya dengar dr sahabat beberapa minggu lepas membuatkan saya teruja untuk meng'eksplore' kebenaran kata2 tersebut kerana walaupun saya dalam bidang matematik, tapi saya lebih banyak belajar teori.
InsyaAllah saya akan kongsikan hasil 'eksplore' sedikit ini.
-------------------------------------------------------------
Pernah dengar tak "Bilangan Fibonacci"?
Dalam matematik, bilangan Fibonacci adalah suatu langkah bilangan dinamakan oleh Leonardo of Pisa sebagai Fibonacci. Buku 1202 Liber Abaci Fibonacci memperkenalkan urutannya ke matematik Eropah Barat, walaupun urutannya telah terdahulu diperkenalkan pada matematik India.Bilangan Fibonacci pertama kali muncul, di bawah nama mātrāmeru (gunung cadence), dalam karya Sanskrit grammarian Pingala (Chandah-shāstra, the Art of Prosody). Ahli matematik Indian Virahanka (abad ke-6 M) menunjukkan urutan Fibonacci berpunca pada analisis meter dengan silabel panjang dan pendek.
Nombor Align Lefturutan pertama adalah 0, nombor kedua adalah 1, dan setiap nombor seterusnya bersamaan dengan jumlah dua nombor yang terdahulu pada urutannya sendiri. Iaitu, selepas dua nilai bermula, setiap nombor adalah jumlah dua nombor yang terdahulu.
Bilangan Fibonacci:
0 1 1 2 3 5 8 13 21 34 55 89 144 233 377 610 987 1597 2584 4181 6765 ....dan seterusnya...
Fn = Fn−1 + Fn−2 untuk semua integer n,dan F−n = (−1)n+1Fn:
.., −8, 5, −3, 2, −1, 1, diikuti oleh urutan di atas.
untuk mengetahui lebih lanjut tentang sejarah,perkiraan serta pembuktian(proven)nombor ini, hanya taip sahaja 'fibonacci' dlm carian yahoo atau google ,insyaAllah banyak info akan dapat.
Apa yang menariknya dengan bilangan ini?ya..berbalik dengan tajuk asal, banyak benda hidup dan kejadian Allah sangat berkait rapat dengan formula ini..
1)kelopak bunga - pernah tak anda mengira kelopak2 bunga yg ada kt dunia ni? jika anda seorang yg sukakan bunga, anda boleh mengiranya dan akan mendapati semua jenis bunga mempunyai bilangan kelopak salah satu nombor fibonaci..mari kita lihat...
1 kelopak

2 kelopak

3 kelopak13 kelopak
21 kelopak

2)sayuran dan buahan - jika lihat gambar di bawah, setiap putaran mempunyai biji2 sebanyak salah satu nombor ini.

sayur brocoli



3)tangan manusia - ukuran panjang segmen jari kita.


4) lukisan2 gambar, ukiran, logo2 dan lain2 seni- jika kita lihat gambar2 serta ukiran yang cantik, ia sebenarnya mempunyai ukuran dan 'ratio' tersendiri..Betapa artis2 dan pelukis2 ini mengkaji setiap butiran kesenian yg wujud..


Dan banyak lagi kejadian alam yg mempunyai 'perkiraan matematik' yang lain yg lebih unik dan menakjubkan.Pengkaji2 barat menamakan perkiraan2 ini dengan 'golden ratio'..Atau dengan kata lain, setiap sesuatu mempunyai 'patern' tersendiri yg perlu kita kaji dan hayati..Bak kata Dr Jo, setiap sesuatu yg 'cantik' dan 'cute' dalam dunia ni mesti ada patern dan ratio tersendiri..Apa yg cantik dan cute ni? Tentulah ciptaan Allah..Subhanallah..

MasyaAllah..sangat menakjubkan ciptaan Allah..

Malangnya.kebanyakan hasil kajian terhadap ciptaan Allah ini dikaji oleh pengkaji barat yg bukan Islam.Alangkah bagusnya jika kita sendiri yg 'menjumpai' keajaiban ciptaan Allah ini..

Ayuh..kita menuntut ilmu dengan seluruh mata hati agar ilmu yg kita timba ini lebih mendekatkan kita dengan Allah yg Maha Pencipta..
Wallahu'alam

*******************

http://www.world-mysteries.com

Buku 'Mathematics in Nature: Modeling Patterns in the Natural World' by John A. AdamPrinceton Univ Pr; (November 10, 2003)

Buku 'Math in Science and Nature: Finding Patterns in the World Around Us' (1999)by Robert Gardner, Edward A. Shore
dan banyak lagi..

Math is life..

2 comments:

dodonut said...

math best

Asiyah said...

Whn somebdy asked Einstein wht questions he would ask God if he could ask 1, he replied, "How did the universe start? Bcoz everything aftr tht is just math." And aftr thinking 4 a while, he changed his mind. He said, "Instead I would ask, 'Why was the universe created? Bcoz then I would know teh meaning of my own life."

Ref: The 8th Habit by Stephen R. Covey