Sunday, February 1, 2009

DMPP saran pemimpin umat Islam mencontohi Toyyib Erdogan

-gambar dr bharian.com.my-
Sun Feb 01, 09 12:49:17 pm
Harakahdaily.net
KUALA LUMPUR, 1 Feb (Hrkh) - Pemimpin negara umat Islam khususnya Malaysia perlu mencontohi keberanian dan ketegasan Perdana Menteri Turki, Rejab Toyyib Erdogan yang menyatakan kebenaran dan bantahan terhadap Presiden Israel, Simon Peres yang mendakwa Hamas mendorong Israel ke kancah peperarangan di Palestin.
Iklan
Ketua Dewan Muslimat PAS, Ustazah Nuridah Mohd Salleh mengucapkan syabas dan menyokong penuh tindakan berani seorang pemimpin Islam yang meninggalkan forum ekonomi dunia di Switzerland kerana tidak diberi masa yang mencukupi untuk menjawab segala tuduhan Simon Peres.
Menurut beliau, sebenarnya dalam suasana sekarang umat Islam yang ditindas terutama di Palestin pemimpin yang berani dan tegas amat diperlukan bagi menentang kezaliman dan keganasan dilakukan berterusan.
"Kita harap pemimpin Malaysia yang diterajui BN dan mengaku sebagai orang Islam mesti menunjukkan keberanian sebagaimana yang dilakukan oleh Toyyib Erdorgan," tegasnya.
Beliau yang mewakili suara Muslimat seluruh negara berdoa agar pemimpin negara umat Islam yang lain khususnya negara-negara Arab turut mengikuti jejak langkah yang ditunjukkan oleh Perdana Menteri Turki.
Sepatutnya kata beliau, keberanian itu telah lama diambil oleh pemimpin negara-negara umat Islam.
Ini kerana tambah beliau dunia Islam telah dianugerahkan oleh Allah dengan banyak kekuatan antaranya hasil minyak dan sumber mentah.
Justeru dengan kekayaan itu mengapa pemimpin-pemimpin di negara umat Islam khususnya negara-negara Arab berasa takut dengan zionis Yahudi Israel dan tulang belakangnya, Amerika. "Sepatutnya umat Islam mesti lebih berani kerana kita berpegang dan bermohon dengan Allah yang Maha Berkuasa," tegasnya.
Dalam masa sama juga beliau membantah keras tindakan negara Mesir yang bersekongkol dengan Israel walaupun pimpinan negara itu mengatakan tidak mahu campur tangan.
Beliau berkata, Islam mengajar umat-Nya bersaudara dan rakyat Palestin yang sekarang sedang dizalimi dengan Israel sepatutnya mendapat bantuan daripada Mesir.
Katanya tindakan Mesir yang tidak menghulurkan bantuan terhadap rakyat Palestin itu merupakan satu tindakan kejam dan tidak berhati perut kerana lebih 1,500 rakyat Palestin telah dibunuh.
"Bagaimana jika perkara itu berlaku di Mesir dan negara-negara lain tidak mahu membantu," soalnya.

0 comments: