Tuesday, June 30, 2009

Menghadapi mati bahagian 1


Alhamdulillah hari selasa 23 Jun baru-baru ni saya berkesempatan menghadiri satu siri Ceramah Penerapan Nilai Islam Jabatan Perangkaan Malaysia yang diadakan setiap bulan..Ceramah semalam disampaikan oleh Ustaz Ismail Kamus.Kedatangan ustaz yang sangat ditunggu-tunggu oleh semua warga Jabatan Perangkaan ini disambut oleh hampir 1/3 dari warga jabatan..

Ceramah ustaz yang bertajuk “Menghadapi mati dan alam barzakh” sangat memberi kesan kepada warga dewan walaupun ustaz menyelitkan juga unsur-unsur humor..

InsyaAllah saya akan kongsikan serba sedikit tentang pengisian yang ustaz sampaikan untuk persediaan dan bekalan untuk kita menghadapi saat kematian yang pasti yang kita tidak tahu bilakah masanya..

Di awal ceramah, ustaz menceritakan mengenai pesanan Luqmanul Hakim kepada anaknya, “jika kamu melalui majlis yang ada menyebut nama Allah, singgahlah, Jika majlis tersebut mendapat rahmat, kamu boleh menumpang sama..Jika ada majlis yang tidak menyebut nama Allah, janganlah singgah, takut-takut jika ada bala, nanti kita akan ditimpa sama..” Alhamdulillah mari kita sama-sama meng’imarahkan majlis-majlis yang menyebut nama Allah ..

Kematian adalah pasti dan tidak boleh elak....bila sebut pasal mati, semua orang takut..kenapa kita mesti takut perkara yang sudah pasti kita akan hadapinya?? Sepatutnya kita merasa takut dengan persiapan untuk menghadapi mati iaitu amalan yang kita akan bawa masih tidak mencukupi..

Mari kita mencontohi kisah Khalid al-Walid yang terkenal dengan sangat berani dalam setiap peperangan untuk mati syahid sehingga ada 99 liang luka di badannya tetapi Allah takdirkan dia mati sakit dia atas katil.,Rasulullah bertanya kepada dia “kenapa kamu menangis?adakah kamu takut untuk menghadapi mati?” dia menjawab “Aku bukan menangis kerana takut, tetapi aku menangis kerana aku tak dapat mati dalam peperangan iaitu mati syahid, tapi aku mati sama seperti manausia lain.”

“Dunia penjara bg org mukmin, dan syurga bg org kafir”..dunia adalah sementara dan hanya persinggahan..Seperti kita menaiki sebuah kapal,,apabila singgah di sebuah pulau, kapten minta kita berehat dan ambil apa yg ada di pulau seperti buah, air dll dan naik semula kapal pada pukul 2..Maka mereka tergolong dalam 3 kumpulan..ada diantara mereka yg naik tepat jam dua dan akan masuk di tempat 1st class , ada yang leka bermain pantai sehingga terlewat menaiki kapal dan mereka masuk di tempat 2nd class dan yang terakhir, ada yang leka bermain sehingga terus kena tinggal..Begitulah kita di dunia ini..Semoga kita digolongkan bersama golongan yang pertama..

“Tiap yg bernyawa pasti merasai mati..hidup untuk mati..barangsiapa taknak mati, jangan hidup”..Hidup kita adalah untuk mencari bekal untuk menghadap Ilahi kelak..

Mati bermaksud berpisah roh n jasad dan diibaratkan seperti seekor burung dan sangkar..Apabila burung terlepas dari sangkar, lama kelamaan sangkar akan cepat buruk dan reput..Begitulah kita, apabila roh kembali pada Allah, tubuh badan kita akan hancur dimamah bumi dan tiada erti. Roh adalah yang terpenting dan perlu diberi makanan iaitu amalan kita di dunia.

Marilah kita banyakkan amalan selagi kita masih di zaman “Minyak wangi” sebelum kita masuk ke zaman “minyak cap kapak” nanti..


Orang yg cerdik itu adalah org yang mengingati mati dan yang beramal untuk mati..Org yg paling bahagia di akhirat adalah org yg banyak beristighfar, sentiasa muraqabah(merenung masa depan) dan muhasabah terhadap diri kita..


sambung..

0 comments: