Sunday, May 31, 2009

cerita hari ini..


Tika ini saya sangat rindukan saat kira-kira 5 tahun dahulu..Tika saya dan sahabat2 lain berhempas pulas menghafal kalam agung, Al-Quran.Tiba-tiba dada saya terasa sebak mengingati saat manis ketika itu..

“Ikah, abah mimpi ikah dapat Persijilan Darul Quran tu”. Saya terkejut mendengar kata-kata abah tersebut setelah saya hampir berputus asa mengharap sejurus selepas habis SPM memandangkan trial SPM yang tak seberapa bagus..Namun dalam jauh di sudut hati, saya sangat mendoakan agar mimpi abah betul2 menjadi kenyataan.ALHAMDULILLAH, mimpi abah betul-betul menjadi kenyataan..

“Dik, tahniah kerana menjadi insan terpilih Allah untuk mejadi generasi Al-Quran, pemegang panji Islam, hamlatul Quran”.. teringat kata-kata kakak-kakak senior ketika baru melangkah ke bumi Darul Quran tersebut..Hati ketika itu sangat memuji keagungan Ilahi kerana menempatkan saya di sini tika kawan2 lain ‘relax’ menghabiskan cuti lepas SPM dengan gembiranya..Monolog dalam hati, “Ya Allah, tabahkanlah hatiku dan kuatkanlah aku untuk menjadi “HAFIZAH” ini..”.

“Dalam fatrah menghafal Quran ni, memang banyak dugaannya, kadang-kadang senang je nak hafal, kadang kala, sangat susah sampai satu ayat sehari pun susah nak dapat.Allah nak uji kita, samada kita kuat tak untuk memegang kalamNya ini..” nasihat senior-senior ketika dalam susah senang menghafal..Ya, tangisan sentiasa mengiringi ketika untuk menghafal kalam suci ini..suka duka bersama sahabat seperjuangan sentiasa mengingatkan saya tentang saat mujahadah ini yang menjadi kenangan paling manis..



Alangkah besar nikmatnya
anugerah Allah
memuliakan dirimu dgn kitabNya
siang dan malam kau bermujahadah
bersusah payah menghafaznya



Nasyid kumpulan Al-Anwar ini sering menjadi motivasi saat tangis dan pahit manis ketika itu..

Kini…

“Macamna Quran sekarang?”…soalan yang sering kami tanyakan sesama kami setelah lama meninggalkan bumi Darul Quran, tempat yang tenang dengan alunan kalimah Allah itu..Dalam hati saya sering terdetik, “Quran aku, bagaimana?adakah semakin teruk?adakah aku semakin lama semakin melupakannya? Ya Allah, ampunilah aku jika Al-Quran yang aku hafal dahulu, semakin hilang di ingatanku..Aku sedaya upaya memastikan ia tetap diingatan dan diamalkan..,INSYAALLAH”

0 comments: