Thursday, May 21, 2009

Sabar + Syukur + Doa



Hari ini Allah telah menguji saya..menguji tahap kesabaran saya selepas saya berkongsi pada entri saya bertajuk ” sabar, kuasa sebenar kejayaan.”.

Awal2 pagi sampai ke ofis, terus bukak PC kat meja. Nak bukak pendrive sebab nk sambung buat mini project yang kena siapkan..tapi..yang kuar ialah ”your drive have to format” (lebih kurang ayat dia mcm tu) ..huh memang takleh bukak..terpaksalah kena format dan automatik semua data dalam pendrive tersebut terpaksa di deletekan..huhu.macam2 perkara dalam pendrive tu, report praktikal, mini projek, hal-hal gerak kerja islamie, dan banyak lagi..

Menguji kesabaran di pagi sayyidul Ayyam ni..sabar..sabar..

Perkara pertama saya kena buat ialah ‘syukur’..syukur sebab masih ada lagi pendrive..masih boleh guna lagi pendrive ni..’kalau’ hilang, dah kena beli pendrive lain pulak..(tak suka sebut kalau)..melayang pulak duit..syukur sebab Allah uji sikit je pagi ni…ALHAMDULILLAH..

Perkara kedua saya kena buat ialah…berusaha..ya, berusaha dapatkan balik data2 yang telah hilang tersebut walau apa cara sekalipun..catit apa yang ada dalam pendrive sebelum ni dan tulis apa yang saya kena dapatkan semula samada dalam kadar yang segera ataupun tidak..Ya, ada beberapa perkara saya kena dapatkan semula dengan segera. Jadi, saya kena menghantar email kepada yang berkenaan untuk mendapatkan semula apa yang patut dan membuat semula apa yang kena buat...ALHAMDULILLAH

Seterusnya, perkara ketiga yang saya patut buat ialah.. doa..Ya, Allah je tau hikmah disebalik apa yang terjadi..Semoga Allah memudahkan urusan saya mendapatkan balik data-data yang hilang dan terus menjadikan saya umat yang sabar dan sentiasa bersyukur atas apa yang berlaku..

Teringat buku yang baru sahaja saya habiskan iaitu “Quranic Law of Attraction” tulisan Rusdin S.Rauf..Ya, hikmah disebalik kejadian ini adalah Allah nak tengok sejauh mana saya mempraktikkan apa yang saya baca..ALHAMDULILLAH saya telah praktikkan sedikit sebanyak apa yang saya baca..

Dalam buku ini menyatakan sabar, doa dan syukur adalah pusat-pusat tenaga dalam Al-Quran..Gandingan tiga elemen ini akan membuahkan kehidupan kita yang sentiasa tenang. Buku ini juga menganjurkan kita bagaimana Al-Quran menjawab segala keinginan kita dan cara kita bertindak balas dengan Al-Quran, kalam agong dari Allah sebagai petunjuk di dalam apa jua keadaan dan situasi..

Marilah kita sama2 menyuntik kekuatan Al-Quran ke dalam kehidupan kita..Al-Quran sebagai teman rapat kita dikala susah dan senang..Al-Quran sebagai pengubat duka lara..Al-Quran sebagai penyelesai masalah..Ya, Kalam Agong, Mukjizat yang Allah turunkan kepada kita..

Jom kita baca buku ini untuk lebih menghargai segala apa yang berlaku di dalam kehidupan harian kita..

Belajar dari kehidupan..

THANK YOU ALLAH…

0 comments: